V kontexte spravodajstva o medzinárodných konfliktoch je objektivita kritická. Máme právo očakávať fakty, nie emočné zbrane. Žiaľ, mnohé médiá, ktoré sa tvária ako dôveryhodné a nezávislé, si osvojili techniky, ktoré presahujú obyčajný clickbait. Ide o zámerné ohýbanie faktov s cieľom šíriť strach, nenávisť a cielene formovať obraz nepriateľa.
Vsuvka: Zámerne som pre tento rozbor vybral české médium – Seznam Zprávy. Treba však otvorene povedať, že situácia na Slovensku nie je o nič lepšia. Rovnaké metódy, rovnaké ciele: strach a propaganda.
Ako príklad poslúži článok z Seznam Zpráv, za ktorým stojí redaktor Martin Novák. Jeho titulok je priam učebnicovou ukážkou manipulatívnej žurnalistiky:

„Jsme připravení bojovat s Evropou,“ prohlásil Putin před klíčovou schůzkou (Zdroj: Seznam Zprávy, Martin Novák)
Čo hovorí nadpis vs. čo hovorí text
V každom čitateľovi, ktorý má záujem o dianie na Ukrajine a jeho dopad na Európu, vyvolá takýto nadpis okamžitú úzkosť a pocit bezprostrednej hrozby. Implikuje, že Rusko – bez ohľadu na aktuálne mierové snahy – jednostranne vyhlasuje ochotu k priamemu konfliktu s Európou.
Lenže, čo sa v článku naozaj píše? Len o pár viet ďalej redakcia (vrátane Martina Nováka) cituje Putina:

„Vladimir Putin v úterý ešte pred jednaním prehlásil, že Kreml nechce válčit s evropskými mocnostmi. Zdôraznil však, že ak bude Evropa chcieť zahájiť priamy konflikt s Moskvou, je zem pripravená bojovať, uviedla agentura Reuters.“
Rozdiel je priepastný a kľúčový:
- Veta v texte (Mierniace vyhlásenie): „Kreml nechce válčit s evropskými mocnostmi.“
- Nadpis (Manipulatívne zveličenie): „Jsme připravení bojovat s Evropou…“
Médiá a konkrétne autor Martin Novák úmyselne ignorovali mierotvornú časť vyhlásenia a namiesto toho vybrali a zveličili len tú podmienenú, defenzívnu klauzulu o pripravenosti na boj v prípade, že Európa prvá začne konflikt.
Toto nie je nepozornosť alebo iba honba za kliknutím. Je to cielená redakčná politika prilievajúca olej do ohňa.
Formovanie obrazu nepriateľa
Ak by Seznam Zprávy chceli spravodajstvo podať čestne, nadpis by reflektoval komplexnosť výroku a bol by neutrálny:
- „Putin: Kremľ nechce vojnu s Európou, no je pripravený brániť sa.“
- „Ruské stanovisko pred rokovaním: Vojnu nezačneme.“
Tým, že si redakcia zvolila najviac konfrontačnú možnosť, aktívne plní propagandistický cieľ: posilniť strach a nenávisť voči Rusku a definitívne zafixovať v mysli čitateľa obraz nekompromisného, agresívneho a nevyhnutného nepriateľa. U čitateľa tak nevzniká kritická mienka, ale len posilnený emocionálny blok.
Skutočný nepriateľ sedí inde: Kde je naša reakcia?
Dnešné médiá ako Seznam Zprávy majú obrovskú moc – moc určovať, koho sa budeme báť a koho budeme nenávidieť. V tomto príklade jasne vidíme, že na dosiahnutie tohto cieľa sú ochotné zámerne ohýbať fakty a prekrúcať výroky. Novinárske prešľapy typu tohto článku od Martina Nováka len potvrdzujú, že to robia s plným vedomím.
Práve tu by sme sa mali ako spoločnosť zastaviť a pýtať sa: Prečo takéto správanie tolerujeme?
Ak médium, ktoré sa považuje za dôležitý pilier demokracie a informovanosti, takto zreteľne vykonáva samozvanú propagandu, nemala by sa táto prax začať vyšetrovať? Ak je mediálna manipulácia tak očividná a jej cieľom je šírenie strachu a nenávisti, nemali by sme to ako spoločnosť výrazne odmietnuť?
Pravá hrozba pre slobodnú a informovanú spoločnosť tak nestojí len na východných hraniciach. Často sa nachádza priamo pred nami, skrytá v každodenných titulkoch, ktoré sľubujú informácie, ale namiesto toho prinášajú len paniku a nepriateľskú propagandu.
Naučme sa preto spochybňovať každé zveličenie a hľadať pôvodné fakty. Pretože ten, kto nás zámerne manipuluje ohýbaním pravdy, je v skutočnosti naším najväčším nepriateľom.


áno, takto médiá šíria strach a vyvolávajú... ...
Výborný blog! ...
Ešte k tomu Jahlovi https://www... ...
zaujímavé. . Škoda, že tu autor nepíše... ...
Celá debata | RSS tejto debaty